La studii in Belgia (1) – ULB – Interviu Ioana Milcu

ulb

1. Cum te-ai decis sa pleci sa studiezi in Belgia si mai tarziu Germania?

Nu am gasit in oferta de master de la noi din tara tot ce doream si m-am gandit ca pot sa imi consolidez mai bine cunostintele intr-un domeniu care la noi in tara se afla mai la inceput (ecologie sistemica). In cazul Germaniei nu am ales neaparat tara, ci proiectul de cercetare si profesorul care s-au intamplat sa apartina unei universitati din nordul Germaniei, de care nu auzisem nimic inainte.

2. De ce te-ai decis sa parasesti Romania?

Nu m-am decis niciodata sa parasesc Romania si probabil nici nu o voi face. De altfel pe perioada doctoratului stau minimum 4 luni/an acasa deoarece cercetarea mea de teren se desfasoara in Ardeal. Am privit mereu masterul din Belgia si doctoratul din Germania ca pe o deplasare temporara, un fel de pregatire suplimentara, o acumulare de experienta, o largire de orizont care au ca finalitate revenirea in tara.

3. De ce Belgia?

Deoarece cunosteam Belgia foarte bine si ma simteam mai stapana pe limba franceza. In plus, ma situam pe aceeasi lungime de unda cu modul de viata al belgienilor.

4. De ce Germania?

Proiectul de cercetare in cadrul caruia am obtinut bursa de doctorat se desfasoara in cadrul unei Universitati din Germania. Am ales proiectul deoarece imi oferea solutia ideala de a petrece timp si in tara si de a invata lucruri bune si din afara, sansa de a fi intr-o echipa multidisciplinara si de a ramane in domeniul dezvoltarii durabile.

5. Cum se comporta belgienii cu studentii din Romania?

Normal si civilizat. Belgienii mi se par foarte prietenosi.

6. Cum se comporta nemtii cu studentii din Romania?

La fel de normal si de frumos. Studentii germanii se straduiesc sa integreze pe toata lumea.

7. De ce Université libre de Bruxelles?

Am ales masterul din Belgia in primul rand pentru oferta de cursuri si pentru cum era organizat. In cartile si manualele pe care le-am citit in facultate erau adesea capitole scrise de cei de la Universitatea libera din Bruxelles (Université libre de Bruxelles – ULB) si erau amintite diferire colaborari intre profesorii din Bucuresti si cei din Bruxelles. Intr-un fel am incercat sa asigur o continuitate a ideilor si conceptelor corora le prinsesem gustul in facultate. In al doilea rand am ales ULB si pentru institutiile europene pe care imi doream sa le cunosc mai bine.

8. De ce Leuphana Universität Lüneburg?

Nu am ales neaparat aceasta universitate, ci proiectul de cercetare si coordonatorul lui.

9. Ce cursuri ai ales la fiecare dintre cele doua universitati?

La universitatea Leuphana urmez cursurile obligatorii programului de doctorat: etica, metode, etc. Cursul pe care l-am ales in plus s-a numit “Writing a journal article”.

La ULB am putut alege cam o treime din totalul cursurile de pe un semestru. Printre ele au fost: Antropologie, Economia tarilor in curs de dezvoltare, Principii de organizare, Istoria globalizarii, Conflicte de mediu, etc.

10. Cat ai platit taxele de scolarizare?

La ULB taxa a fost in jur de 900 de euro pe an.

La Universitatea Leuphana platesc niste taxe reduse pentru bursieri de 220 de euro pe semestru.

11. Ce test pentru limba au nevoie elevii, studentii care vor sa studieze in Belgia si mai apoi Germania?

Pentru ULB nu mai tin minte exact insa stiu ca eu aveam DALF-ul. La Universitatea Leuphana pentru doctorat se cere un test de engleza, fie TOEFL, TOEIC, CAE sau IELTS. Pentru master se cere cunoasterea limbii germane la nivel avansat (DaF, DSH).

12. Chirie ‘on campus ‘ sau ‘off campus’

La Bruxelles am locuit intr-un fel de campus privat deoarece sansele pentru un loc intr-unul normal erau foarte mici. In Luneburg locuiesc intr-un apartament pe care il impart cu o persoana.

13. Cum ti se pare Bruxelles-ul, dar Luneburg?

Bruxelles-ul are un farmec discret mai ales daca iti dai ragaz sa il privesti dincolo de titlul de “capitala a Europei”. Este un oras in care se poate trai, nu este sufocant precum multe dintre capitalele europene desi in ultimul timp s-a aglomerat mult cu consecintele respective. De asemenea, ca sa supravietuiesti la Bruxelles trebuie sa iti placa ploaia zilnica si vremea un pic (mai mult) gri.

Luneburg este un oras foarte linistit, foarte curat si ingrijit in care te simti in siguranta si in care cei mai multi dintre colegii mei se plang de plictiseala.

14. Ce activitati extracuriculare ai avut in timpul facultatii?

Am incercat sa fac cat mai multe stagii, internship-uri in acea perioada. Practic din semestrul al 2-lea am lucrat mereu ca stagiar la diferite institutii.

15. Cat de repede ti-ai gasit job?

Destul de repede… Nu cred ca gasirea unui job este o problema mai ales atunci cand stii ce vrei sa faci si nu vezi in job doar o sursa de venit sau un obiectiv de cariera.

16. Ai luat bursa?

Pentru master nu am avut bursa, iar la ULB din cate stiu, nu se acordau burse pentru master. La doctorat am obtinut o bursa (“Stipendium”).

17. Ce greseli majore crezi ca ai facut in procesul de aplicare si dupa, in timpul studiilor?

In legatura cu aplicatiile nu cred ca au existat greseli majore. Dat fiind ca la ambele universitati a fost multa birocratie, cred ca am avut 1-2 hartii lipsa (spre exemplu copii legalizate sau traduceri). In timpul cursurilor nu eram niciodata foarte activa in cadrul seminariilor ceea ce nu este ideal.

18. Ce le recomanzi celor care vor sa studieze in Belgia sau Germania?

Sa fie motivati, seriosi si increzatori in ce stiu si au invatat in tara. Sa participe la cat mai multe actitvitati de grup, seminarii, coferinte, lansari de carte. Sa aiba cat mai multe activitati extrascolare legate de ceea ce isi doresc sa faca in viitor.

19. Planuiesti sa te intorci in Romania sau nu? Ce intentii ai pe viitor?

Da, desigur. Aceste este gandul meu pe termen mediu si in general imi planific pasii urmatori in functie de acest obiectiv pe termen mediu. De altfel si acum ma consider plecata doar “pe jumatate” dat fiind ca imi desfasor o parte din activitate in tara. In plus eu nu cred in alegeri de tipul “in Romania, sau afara”. Acum posibilitatile sunt infinite iar lumea devine din ce in ce mai mica. Important e sa crezi in ce faci, sa simti ca ai un rost si sa iti placa ce faci.

20. Ce parere ai despre initiativa noastra, blogul ‘PlecLaStudii’

Foarte buna. Este un mod alternativ de a oferi informatii despre studiile in strainatate, complementar cu ceea ce exista deja in media. Felicitari!

21. Un cuvant de final

Asa cum am spus mai sus, traim intr-o epoca in care putem fi in mai multe locuri in acelasi timp. Acum exista numeroase proiecte, institutii, parteneriate care ofera posibilitatea de a studia si de a lucra in mai multe tari relativ in acelasi timp. Exista locuri in care un sistem bazat pe meritocratie, stabil si functional iti ofera conditii pentru o dezvoltarea profesionala armonioasa si sigura. Si exista alte locuri in care conditiile extreme si provocarile iti testeaza creativitatea, rezilienta si convingerile. Tocmai experientele de acest tip dau masura unui om, il transforma si il ajuta sa evolueza. O viata profesionala desavarsita cred ca trebuie sa le contina pe ambele.

Fotografie: ULB

Sursa: http://iridia.ulb.ac.be/~manuel/img/ulb.jpg

Leave a Reply

