Decizia de a studia in strainatate: pas cu pas

plec la studii

Asadar, esti interesat sa studiezi in strainatate ? Intodeauna vine momentul acela foarte greu cand ai decis ca vrei sa faci pasul cel mare si nu stii de unde sa incepi sau pe ce cale sa apuci!

A lua decizia corecta cu siguranta ca nu este o treaba usoara, acest lucru implicand foarte multi factori, pe care ii vom discuta impreuna­čÖé ┬á Decizia corecta nu exista, cel putin nu cand vorbim despre alte persoane. Eu pot lua o decizie si sa plec la o facultate buna, care tie nu ti s-ar potrivi, asa ca sfatul meu este ca parerea celorlalti sa conteze intr-o proportie cat mai mica in decizia voastra finala.

Cu cat incepi mai din timp cautarile si documentarea despre facultatile in strainatate, cu atat te poti apropia mai mult de locul care ti l-ai dorit atat de mult. Din pacate in Romania nu prea avem consilieri scolari, ei exista doar in liceele private, pentru ca de obicei orice student din strainatate care doreste sa plece la studii universitare afara incepe procesul de documentare de acolo. Ei incep prin a se sfatui cu un consilier scolar, care in general ar trebui sa iti ofera o vedere de ansamblu impartiala despre tine.  In cazul nostru, ne multumim cu ce avem, asadar ne punem prima intrebare:

1.Ce imi place sa fac?

Dupa ce am raspuns cu “nu stiu” la prima ne punem urmatoarele intrebari:

2.Ce materii ma atrag la liceu?

3.Ce hobby-uri am?

4.Ce ma pasioneaza sa fac? (sport, teatru, dans, jurnalism, publicitate,limbi straine, IT etc)

5.De ce vreau sa plec, care sunt motivele?

Apoi ma indrept catre feedback-ul 360, consult profesorii, prietenii, colegii de scoala (fara sa le spun momentan planurile mele, pentru a avea o parere cat mai sincera) cu privire la persoana mea, calitatile mele, defectele mele si ce mi s-ar potrivi pentru viitor.

Acum ca m-am lamurit oaresicum despre ceea ce vreau sa fac in continuare si ceea ce vreau sa studiez, galopez catre urmatoarele intrebari:

6.Ce limbi straine stiu?

7. In functie de nr.6, ce tara/tari aleg pentru a studia in strainatate? (Vreau sa invat o noua limba sau nu/ iubesc o anumita cultura si vreau sa aflu mai multe despre ea/ cauti aventura / vrei in China si nu vorbesti chineza, du-te inapoi to the drawing board si alege alta tara sau ia niste cursuri de chineza:P).

8. Desi vroiam sa o pun la nr.0, m-am decis sa o las aici. Trebuie sa vorbesti cu parintii tai, te vor sprijini financiar, daca da, atunci care ar fi suma? Sunt ok cu faptul ca o sa pleci la celalalt capat al lumii, singur, intr-o tara straina?

Aceasta intrebare merita sa fie la nr.0, pentru ca in general parintii sunt decisivi cand vine vorba despre plecarea sau nu in strainatate. Aici intampinam o chestiune destul de delicata, pe care sper sa o pot aborda in viitor. Parintii pot fii oarecum sceptici cand vine vorba despre plecarea ta, majoritatea au trait intr-o alta lume unde posibilitatile de a umbla “creanga” dintr-o tara in alta au fost destul de restranse. Ceea ce trebuie sa ai tu mereu in minte sunt ca parintii nu se lasa asa usor, dar in timp ii vei convinge pentru ca exista avantaje suficiente in favoarea acestei decizii.

9.Fa un short list cu universitatile alese si cursurile dorite! (aici apar dilemele)

9a.Oras mare sau mic?

9b.Universitate cunoscuta sau mai putin cunoscuta/ traditionala sau orientata catre piata/de renume sau nou infiintata.

9c.Universitate cu multi sau putini romani! (Valabil pentru Anglia – desi nu vreau sa fiu rau, eu nu prea inteleg cum eu ca roman imi doresc sa ma duc la o universitate in UK unde studiaza alti 500-600 romani, gasesc aceasta idee cam trista mai ales din punct de vedere strategic, eu personal m-as vedea studiind la o universitate unde sa fiu o figura exotica (evident ca nu sunt absurd, dar totusi prefer sa fim max 50, nu 500, poate si 50 mi se par cam multi), nu un alt nr matricol al categoriei “Romanians”. Sa fim sinceri, suntem intr-o lume competitiva, fiind multi nu imi sporesc sansele de a imi gasi un job mai bun, ci doar imi sporesc sansele de o atmosfera mai primitoare.┬áEvident ca aici o sa intervina haterii sa imi spuna ca nu am dreptate, este foarte posibil sa nu am, nu zic nu, dar prefer sa ma bat pe un loc de munca cu un englez, croat, polonez si turc, decat cu un roman. Am mult mai multe sanse asa. Se numeste “taking the short way” si inseamna sa fii mereu cu cativa pasi inainte.

9d.Soare sau Marea Britanie=))? Aproape de mare sau aproape de munte sau aproape de amandoua? Sunt chestii mici care conteaza pentru ca iesi din zona ta de comfort si trebuie sa ai alte repere care sa te ajute sa rezisti acolo.

9e. Chirie off-campus sau on-campus? Unde e mai ieftin si unde e mai scump?  Trebuie sa te incadrezi in bugetul dat, daca pleci cu un buget redus sau deloc trebuie sa iti maximizezi sansele de a iti gasi un job.

10. Aplica la universitatile dorite.

Sigur ai intrat si…

11.Pregateste-ti bagajele pentru calatoria vietii si pleaca.

12.Instaleaza-te cum trebuie, acomodeaza-te cu noua viata si nu uita motivul principal pentru care ai plecat : sa INVETI si sa te distrezi!

13.Traieste fiecare clipa asa cum mereu ti-ai dorit, cunoaste noi oameni, noi culturi si bucura-te de tot ceea ce intalnesti.

14.Rasplateste pe cei care au facut posibila aceasta calatorie a ta (parintii, profesorii, prietenii, McDonald’s cand nu mai prea multi bani,)

Remember that everyone has something different that they are looking for in a study abroad experience. Keep your expectations and goals organized to help you choose a program. And always remain as flexible as possible; your study abroad program is what you make of it.

Tine minte ca fiecare dintre noi vedem diferit experienta studiului in strainatate. Alege un program dupa asteptarile si scopurile tale, dar ramai mereu flexibil, tu iti creionezi singur experienta ta in strainatate.

Leave a Reply

