De ce sa studiezi in Viena? #Interviu

audimax2

Astazi am vorbit cu un bun prieten de-al nostru care a decis acum ceva timp sa studieze in Viena🙂 Cum este viata de tanar student in Austria ne spune chiar ea: 

1.Cum te-ai decis sa pleci sa studiezi in Austria?

 Programul Erasmus imi facea cu ochiul de ceva vreme, deci nu a fost o decizie spontana iar momentul depunerii dosarelor a venit chiar la fix asa ca am decis sa ma inscriu. Pe langa asta a fost si faptul ca eram integralist la momentul respectiv si incepeam sa am rezultate bune in facultate (invatam pentru note mai bune, nu doar ca sa trec examenele, spre deosebire de anul precedent) si puteam sa plec fix in anul in care imi doream. A fost o combinatie de mai multi factori care s-au suprapus la momentul potrivit si m-au ajutat sa ma decid si sa indeplinesc conditiile de plecare.

2.De ce te-ai decis sa parasesti Romania?

 Sa fiu sincer am cedat atitudinii mult prea des intalnite cu intrebari de genul „ce mai faci in Romania? Pleaca de aici cat poti/nu poti sa faci nimic aici, etc”. Eram oarecum dezamagit mai ales de facultate, dar si de oamenii de care dadeam cand aveam de facut ceva. Ori puneau bete in roate, ori isi faceau slujba prost dar asta se reflecta asupra celor care aveau de-a face cu ei, nu asupra lor (aici ma refer la oameni de la profesori pana la secretare). Am vrut sa vad cum este la facultate si in afara tarii, dar pe pielea mea caci eu nu prea cred in impresiile formate „din auzite”. Pe langa asta, era si o oportunitate foarte interesanta sa imi dau seama daca a fost o greseala sa nu aleg sa urmez facultatea in strainatate.

3.De ce Austria?

 In primul rand din cauza limbii germane. Vroiam sa imi imbunatatesc cunostintele si sa vorbesc mai mult insa nu am vrut sa aleg Germania pentru ca fusesem deja acolo o perioada mai lunga de timp. A fost o alegere influentata si de prezenta universitatii tehnice de aici, la care imi doream sa studiez.

 4.Cum sunt comporta austriecii cu studentii din Romania?

 Sunt foarte amabili, asa cum te-ai astepta de la oameni intr-o tara civilizata. Nu prea am intalnit oameni cu prejudecati sau conceptii gresite la adresa romanilor. Ca si opinie generala as spune ca sunt niste oameni destul de reci si rationali insa nu intr-un mod care deranjeaza sau cum isi imagineaza lumea, numai ca este ceva foarte diferit fata de cum suntem noi obisnuiti.

5.De ce Vienna University of Technology?

 Pentru ca este o universitate de top cu un renume foarte bun si o reputatie pe masura. De asemenea, pentru ca era singura universitate partenera din Austria. Glumesc, desigur. TU cum este cunoscuta pe scurt aici ma tentase inca din anul final de liceu insa la momentul respectiv am decis sa raman in tara. Am avut deci ocazia sa vad ce fel ar fi fost.

 6.Ce program ai ales sa studiezi?

Studiez “electrotehnica si tehnologia informatiei” dupa numele complet al programului de aici. Nu a fost tocmai o alegere, insa era cel mai apropiat lucru de facultatea din Romania (electronica aplicata). Dar asta nu conteaza mai deloc pentru ca eu fiind student Erasmus imi pot alege cursuri de la absolut orice facultate de aici, fara nicio restrictie. De exemplu am avut si cursuri de la facultatea de mecanica (le-am ales pentru ca ma pasiona subiectul respectiv) deci am putut sa imi adaptez studiile foarte bine. Daca ma uit in lista de materii pe care le studiez, nici nu cred ca exista un nume pentru asa un program. In cercurile de studenti Erasmus de aici cred ca ma calific la „ECTS Hunter”.

 7.Stim ca taxele de studii in Austria sunt foarte mici? Cat estimezi ca ar trebui un roman sa aiba lunar pentru costurile vietii in Vienna?

Asta depinde foarte mult de chirie ptr. ca este cea mai mare cheltuiala. Daca presupunem ca este undeva pe la 300€ atunci as spune ca in jurul a 600€ pe luna pentru mancare, iesit in oras s.a.m.d. dar e clar ca depinde de stilul de viata al fiecaruia. La asta se adauga costul de transport (75€ pe semestru pentru toate mijloacele de transport din oras). Tot ce trebuie platit la facultate este o taxa de 18€ pe semestru.

 8.Ce este diferit fata de facultatea facuta in Romania?

 Este o total alta abordare a sistemului din multe puncte de vedere. De la modul cum se interactioneaza cu profesorii pana la salile de curs. Cea mai mare diferenta mi se pare lipsa sesiunii de examene asa cum o cunoastem in tara. Aici se dau examene in mod constant, pe tot parcursul anului iar fiecare examen are datele de examinare stabilit de profesorul care sustine cursul. La unele materii ai de ales chiar dintre 8 date diferite de examinare. Asta inseamna pe de-o parte mai multe optiuni sa dai examenul cand iti convine mai bine/cand ai timp si pe de alta parte haos fiindca trebuie sa fi atent sa nu se suprapuna lucrurile. Partea buna este ca totul se face pe o platforma online deci nu stat la cozi, nu alergat dupa profesori in ultimul moment. Un alt aspect placut este atitudinea foarte relaxata a profesorilor la cursuri si faptul ca aici vorbitul la ore este o chestie aproape necunoscuta. Ah si aproape uitasem – aici nu copiaza nimeni.

 9.Cum a fost admiterea la Vienna University of Technology?

 La intrebarea asta din pacate nu pot raspunde fiindca nu a trebuit sa dau admiterea, selectia practic fiind facuta de universitatea din Romania.

 10.Chirie ‘on campus ‘ sau ‘off campus’?

 Off campus, din pacate la universitate nu exista un campus propriu-zis, cladirile fiind putin imprastiate in centrul Vienei (la o distanta mica una fata de cealalta ce-i drept) dar ideea principala este ca nu au totul centralizat intr-un singur loc. Asa ca mai toata lumea pe aici sta off campus insa nu este o problema pentru ca transportul in comun este foarte rapid si la facultate se ajunge imediat cu metroul.

 11.Lucrezi sau te-ai decis sa te ocupi doar de bachelor degree?

 Am lucrat mai mult pe perioada verii si aproape deloc in timpul facultatii. Desi ma tenta foarte mult un job part-time si chiar obtinusem unul, m-am razgandit in ultimul moment.

 12.Cum ti se pare Vienna?

 Foarte multicultural si relaxat. Orasul este foarte mare, centrul este foarte frumos insa din pacate prea multe restaurante si prea putine bodegi studentesti, sau poate nu am stiut eu unde sa caut. In rest este foarte accesibil sa te plimbi peste tot cu transportul in comun – o retea excelenta.

 13.Ce activitati extracuriculare ai avut in timpul facultatii?

 In principal sport si fotografie.

 14.Ai avut bursa ?

 Am avut in semestrul I din anul I cu ajutor mediei de la bacalaureat si pe langa asta bursa Erasmus care a fost cea mai consistenta.

 15.Cum evaluezi Vienna University of Technology (viata de student, taxele, calitatea educatiei, value for money)?

 Taxele – aproape inexistente deci un mare plus din punctul asta de vedere. Si asta in conditiile in care infrastructura si conditiile sunt de nota 10. Educatia este la nivel inalt, peste tot ce am facut in tara si se preda intr-un mod diferit. Si modul de a invata este diferit – aici marea majoritate a timpului inveti singur pe cand in tara mai mult trag profesorii de tine, cred ca si din motivul asta raman altfel cunostintele in minte. Viata de student lasa insa de dorit din punct de vedere al distractiei, la capitolul asta clar nicaieri nu e mai bine ca acasa. La capitolul asta ajuta cluburile numeroase din oras si viata la camin unde e lejer loc de petreceri. Value for money? Pai pentru 36€ pe an vs. Aprox. 1000€ acasa nu cred ca exista termeni de comparatie.

 16.Ce le recomanzi celor care vor sa studieze in Austria?

 Sa isi aleaga un domeniu care le place si ii intereseaza in primul rand, dar cred ca asta este valabila peste tot, si in al doilea rand sa stie limba germana la un nivel destul de bun (macar b1/b2). In rest, sa fie deschisi la minte si sa isi faca cunostinte de peste tot, adica sa nu vina aici si sa stea numai cu alti romani.

 17.Care sunt perspectivele dupa terminarea facultatii?

 Stai putin, eu trebuia sa-mi pun intrebarea asta, nu?

 18.Planuiesti sa te intorci in Romania sau nu? Ce intentii ai pe viitor?

 Va trebui sa ma intorc in tara pentru anul final de studii si lucrarea de licenta. Dupa aceea mi-as dori sa plec in strainatate, ori pentru a munci ori pentru masterat (sau poate amandoua). Mi-as dori sa ma specializez mai mult in domeniul in care vreau sa muncesc iar in tara nu sunt oportunitati atat de bune pentru asa ceva. Dar stiti cum se spune – socoteala de-acasa nu se potriveste cu cea din targ.

Leave a Reply

