La studii in Anglia (5) – University of Manchester – Larisa Barbu

La exact un an dupa ce am inceput proiectul PlecLaStudii cu articolul La studii in Anglia (1) –  Southampton University – Bogdan Stefan, revenim in forta cu inca un super interviu de la o alta universitate prestigioasa din Anglia – Manchester University. Larisa Barbu, o buna prietena de a noastra, ne povesteste cu lux de amanunte experienta ei din Manchester.

Multumim Larisa pentru interviul acesta extrem de detaliat, care cu siguranta o sa ajute multi elevi inca indecisi in legatura cu universitatea visurilor lor.

larisa skype

  • Cum te-ai decis sa pleci sa studiezi in Marea Britanie?

M-ai prins intr-un moment de sinceritate: eram clasa a 7-a. Intram la liceu pe baza tezelor unice. Pana atunci credeam ca lumea e corecta. Am luat 8.30 in teza la romana ( romana era “my thing” ) si evident pentru parinti, profesori si chiar si pentru mine, 8.30 intr-un examen era o tragedie. Atunci toata lumea mea “corecta” s-a prabusit. Incorectitudine la corectare, incorectitudinea stilului de predare a profesorului la clasa, a stilului de notare- clasicul 10 pe linie . Dupa ce am scris o scrisoare kilometrica pe pagina Ministerului Educatiei, mi-am spus : asta s-a intamplat fiind copil. Daca asa o sa fie lumea in care o sa traiesc cand voi fi adult, eu nu vreau sa traiesc aici. Eu plec afara . Si m-am ambitionat si am plecat.

Am lucrat in multe proiecte pe care le-am coordonat, proiecte importante pentru orasul meu natal , drept pentru care pana la 18 ani am gustat din experienta lucrului in radio, ziar, organizare de evenimente si am avut contact cu clasa politica. Am avut in timpul acesta o vedere din interior a functionarii sistemelor romanesti si, desi am cunoscut oameni extraordinari, carora le sunt profund recunoscatoare ca mi-au marcat existenta si dezvoltarea persoana, si ca mi-au fost alaturi, am ales ca imi indeplinesc visul – sa plec sa studiez in alta tara.

  • De ce Marea Britanie?

Pentru ca este top in sistemul educational in Europa (conform QS World University Rankings 1).

  •  De ce Manchester ?

Am aplicat la Oxford, LSE, Manchester, Nottingham si Essex, in ordinea afisarii in top la momentul acela, la sugestia unui prieten care deja studia aici. Am fost respinsa de primele 2, si acceptata de urmatoarele 3.  Si am ales-o pe prima din cele ramase: Manchester.

Ce curs ai ales si de ce?

Studiez business – cursul pe numele lui intreg se numeste: International Management with American Business Studies (anul 3 studiez la o universitate partenera in state)-suna pompos, dar nu te speria. E mai usor decat ai crede.

Am ales business din pasiunea pentru domeniul asta si experienta in state pentru ca mi s-a parut o aventura, o experienta de “take it to the next level”si  mi se pare interesanta din punct de vedere al oportunitatilor profesionale. Mi-as dori sa am experiente profesionale si in Asia si AustraliaJ

  • Chirie ‘on campus ‘ sau ‘off campus’?

Chirie “off campus” in cazul meu. In campus, o camera (mica de cele mai multe ori : 3x3metri) costa de la 500 lire in sus pe luna. Asa ca am ales cazare privata, insemnand o camera intr-o casa cu alti studenti. Am o camera mai spatioasa, si platesc doar 300 de lire cu facturi incluse.

Cum ai gasit chirie si ce ii sfatuiesti pe ceilalti sa faca pentru a gasi chiria ieftina?

Google is my best friend (sper ca nu citeasca asta prietenii mei! ) .  As putea recomanda cateva site-uri pentru Manchester, dar ca TIPs-uri as recomanda:

  1.   Pentru cazare privata poti lua contract doar pe 1-2 luni (proprietarii nu prea accepta decat pe tot anul, dar cauta! ). E important sa ajungi la fata locului, sa vezi cum te simti – sa nu fie prea departe (eu am stat la 50 de minute de mers pe jos de facultate in primele 2 luni! Chiar daca luam autobuzul, tot faceam 25-30 de minute daca era trafic ), sa nu fie intr-o zona periculoasa etc. Here again, Google is your best friend : cauta informatii despre zona in care alegi sa locuiesti si Google Maps pentru aproximarea distantelor. Pentru Manchester, eu as putea ajuta si merge la vizionare de casa daca cineva vrea sa stea la privat si e nesigur. Just drop me a message .
  2.  Sa citesti bine contractul.
  3.  Sa nu iti iei cazare din primavara pentru toamna – pentru ca cei mai multi proprietari profita si cer jumatate de chirie / lunile de vara.  Perioada ok sa cauti este vara. Fara griji, are balta peste. There is no way you will not find a good accommodation in UK.
  4.  Alege proprietar si nu agentie. Daca ai o problema (se sparge ceva /nu mai curge apa / etc) poti suna imediat proprietarul si in marea majoritate a cazurilor, raspunde prompt. E obligatia lui contractuala sa resolve problemele de genul. Plus , nu platesti taxa de agentie.
  • Cum ti se pare Manchester?

Imi place mult! Nu e un oras foarte mare(510,700 locuitori, dupa estimarile din 2012, 40 000 de studenti la University of Manchester), drept pentru care imi da senzatia de acasa. Plus, suntem peste 100 de romani aici. Ma intalnesc cu prieteni prin oras din intamplare, asa cum era si acasa.

  • Ce activitati extracuriculare ai avut in timpul facultatii?

Am inceput cu o competitie de marketing pentru o platforma pentru studenti –Wallpark. Dupa one week challenge ( echipa formata din 4 romani) am luat trofeul pentru “Best Teamwork” si ne-am clasat pe locul 3 din 10 echipe inscrise ( aici merita multumiri Robert : http://www.paramania.ro/ , un prieten pasionat cu care eu am zburat cu parapanta si care ne-a ajutat sa castigam runda de proiect fotografic dand curs ideii noastre nebunesti ! )

Apoi am avut ocazia sa fiu finance manager pentru conferinta TEDxManchester (peste 900 de bilete vandute, record!) , sunt parte din echipa de Talent Management a AIESEC , intern pentru Manchester Entrepreneurs Society si lucrez la un start-up business.  Acum sunt in cautarea unui internship /job in domeniu pentru vara, aici sau in tara.

  • Ce activitati ai avut in timpul liceului? Te-au ajutat pentru admitere la Manchester?

Am inceput cu LMT(Liderii Mileniului Trei), program de dezvoltare personala condus de un prieten drag mie si un om extraordinar –Marian Stas, sponsorizat de compania care investeste cel mai mult la nivel social in Calarasi : Tenaris. Apoi am facut parte din echipa de Cineforum (10 saptamani de  festival de film la Calarasi), ulterior am condus acest festival ca manager de proiect (Aveam 16 ani) . Am fost  “ecOambasador”, intr-o competitie de 8 luni, Am participat la 2 scoli de vara de dezvoltare personala, marca LMTdin nou, 2 workshopuri Hola! , marca Iulian Olariu, am facut radio la Radio ZU/ Stil fm Calarasi pentru aproape un an, am prezentat cele mai mari spectacole din Calarasi : Flori de Mai si Hora Mare si am sfarsit ca in timp ce colegii mei invatau pentru BAC, in februarie 2013 sa iau Stagiunea de  Teatru de Primavara de la Calarasi ca organizator: marketing, vanzare de bilete si oportunitatea de a sta langa cei mai iubiti actori ai Romaniei . Am dat IELTS, ECDL (PC)  & DELF B2 (Franceza).

Acum, daca scopul tau final este sa intri la facultate aici, te asigur ca nu ai nevoie de toate activitatile astea.  Daca scopul tau insa este sa iti impingi limitele la maxim, sa iti largesti orizontul de cunostinte (informatii & oameni) si sa iti expand your skills, then here you go!

Este obositor, dar cum un bun prieten de-al meu spunea : “ University is about experimenting failing, not being afraid to fail and maximising your learning experience”.Eu am facut acelasi lucru cu experienta liceului.  Le sunt profund recunoscatoare tuturor celor care au crezut in mine si, desi se intampla sa nu fi indeplinit pana la capat asteptarile in anumite proiecte, ele au facut parte din procesul meu de dezvoltare si m-au adus aici. Si dupa 7 luni am inteles ca lectiile de viata pe care le-am invatat in tara, se aplica si aici, la alta scala. Cu recunostinta si onestitate, multumesc: Simona Mihai (CNBS), Adela Barz(CNBS), Marian Stas (LMT& more) , Dragos Apostu (ADAMOS), Dragos Coman( Antreprenor ), Anna-Maria Gonciu (Radio Zu & Actualitatea de Calarasi), Liviu Anghel (CCJC), Anca Stanila (Tenaris Silcotub), Mirela Mihalcea (Tenaris),  Marius Gavrila (Mix Music).  Lista este lunga, am fost binecuvantata ca munca mea sa fie rasplatita prin faptul ca am cunoscut oameni minunati.

  • Cat de repede ti-ai gasit job?

Job mi-am gasit in primele 2 luni : o prietena, romanca, s-a oferit sa ma ajute sa lucrez in fast-food-ul in care ea lucreaza. Am refuzat insa pentru ca am vrut sa investesc timpul acela in altceva.  Variante de job se gasesc repede, platite cu minimul (6.31 lire/ora adult wage– un student are voie sa lucreze 20 ore/ saptamana. 6.31*20 *4 sapt = 504 lire – O viata decenta de student in Manchester, cu petreceri asigurate. Persoanele de 18-20 de ani au minimum de 5.03 lire/ ora2) .

Joburi pe care studentii ar putea sa le aiba se gasesc in cadrul Students’ Union , joburi in cadrul facultatii sau joburi in fast food-uri, sales (door to door sau telesales) , impartit pliante etc.

Momentan eu nu am un job aici, insa lucrez in online marketing de 2 ani si ma intretin 80% singura).

Preturi orientative :

0.55 (lire) cea mai ieftina paine (Lidl)

0.89 mix de salata cu varza verde si rosie si morcovi

0.45 un castravete

200 lire buss pass / an (mergi cat vrei cu autobuzul in Manchester)

4-5 lire un meniu la un fast-food de tip curry

2 lire o portie de cartofi prajiti (sosuri incluse)

  • Cum ti s-a parut procesul de aplicare?

Nu este dificil . Eu ii sustin pe cei care vor sa aplice singuri, fara nicio companie, din considerente personale. Am avut nevoie de ajutor in procesul de aplicare atunci cand a venit vorba de personal statement si reference, si l-am primit cu sufletul deschis de la profele de romana si engleza si de la prietenii  pe care ii aveam aici.

  • Ai luat imprumutul de la Guvernul Marii Britanie sau nu? Daca da, cum ti  s-a parut documentul pe care trebuia sa il completezi? Dificil sau nu de completat?

L-am luat. Returnez 9% cand ma angajez si am salariu peste 21k. E un formular tip, cu date personale, nimic complicat .  Pentru cei care acum cauta formularul, ii sfatuiesc sa astepte pana in aprilie, pentru ca inca nu s-a lansat pentru anul scolar 2014-2015.

  • Ce le recomanzi celor care vor sa studieze in Marea Britanie ?

Ce recomand in general: sa isi asume alegerea pe care o fac si sa se bucure din plin de ea! If it’s good, it’s wonderful. If not, it turns into experience. Curaj, responsabilitate, munca si mult mult have fuuuuunnnnnn !!!  As compara plecatul la studii la 18 ani in alta tara cu momentul in care esti cu un picior bine prins, pe marginea unei stanci, si cu celalalt in aer, gata sa vezi ce se va intampla, sa iti asumi riscuri. Dar de indata ce pasesti “in gol” realizezi ca pas cu pas drumul tau se reconstruieste ca un pod care nu a existat niciodata acolo pentru tine, si te va duce pe partea cealalta a prapastiei, pe o noua stanca. Si se construieste atat de solid!

  • Planuiesti sa te intorci in Romania sau nu? Ce intentii ai pe viitor?

Cand eram in Romania si ma gandeam ca voi pleca, eram sigura ca nu ma voi intoarce niciodata mai mult de 1-2 saptamani pe an inapoi, sa imi vad parintii, familia si prietenii. De aici, lucrurile se vad putin altfel.  Imi lipsesc.

Pe parcusul vacantelor ma intorc cu drag in tara, sa ii revad pe cei dragi si sa peterc timp cu ei (vacanta de iarna o luna, cea de Paste 3 saptamani, vacanta de vara 3 luni si 1-2 saptamani ) * ce pofta de mamaliga cu iaurt si sarmale si mi s-a facut! . Dupa facultate, as vrea sa practic ceea ce am invatat aici sau in America.  Pentru vara aceasta, consider si un internship/job in Romania.

  • Care sunt perspectivele dupa terminarea facultatii?

Sky is the limit.  In Silicon Valley se spune ca 3 ani sunt o eternitate (Reid Hoffman, co-founder Linkedin). Alegerea este a ta, fie ca alegi sa evoluezi intr-o companie, fie ca iti asumi riscul de a-ti deschide afacerea ta.  Be good, be strong and always aim high!

Cat despre perspectivele mele, eu lucrez la un start-up si as vrea sa prind experienta intr-o companie. Abia dupa ce voi gusta ambele experiente voi lua o decizie.

  • Un cuvant de final ?

Daca ar fi sa fac alegerea asta, as face-o in orice moment. Experienta in sine, faptul ca traiesc printre oameni din toata lumea, studiem si petrecem impreuna, invatam unii de la altii, sistemul englezesc practic de a studia, oportunitatea de a-mi provoca intalniri cu oameni care conduc business-uri internationale, oportunitatea de a avea tot suportul si confortul de la universitate , internshipurile platite (minim 1000 lire pe luna), placementurile (1 an intr-o companie in anul 3, daca include cursul tau ) platite pana la 36k / an, schemele bine platite in companii pentru studentii care termina facultatea sunt avantaje cheie ale alegerii de a studia aici!

In concluzie, eu incurajez sa iti asumi riscul si daca te pot ajuta cu ceva, nu ezita niciodata. Voi urmari comentariile la post si iti voi raspunde in masura in care stiu .🙂

Cine vrea sa ii puna intrebari Larisei despre studiul in Anglia/ la Universitatea din Manchester, asteptam comentariile voastre la acest articol unde veti si primi raspunsul de la Larisa!!

References:

  1. http://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2013#sorting=rank+region=+country=+faculty=+stars=false+search=
  2. https://www.gov.uk/government/news/government-approves-new-national-minimum-wage-rate-of-6-31

13 Comments

  1. Este minunat tot ceea ce ai reusit sa realizezi. Si eu doresc sa merg in Manchester la facultate, la University of Manchester, am aplicat si m-au acceptat, doar mai trebuie sa scap de bac. Chiar as dori sa stiu daca ai putea sa ma ajuti sa caut o cazare buna, la un pret bun, aproape de facultate, si un job , care sa ma ajute sa ma intretin.

  2. Salut. Mie mi-au cerut 8 minim la Mate si 8.50 overall. Deci daca te incadrezi in astea, ar trebui sa fie ok.

    Lucrurile stau cau asa:

    Prima data tu trimiti aplicatia care contine un personal statement, datele tale personale, un reference de la un prof si restul de diplome/ achievements ale tale. Daca nu te simti ok cu media ta, no problem about that. Nu o mentiona nicaieri.

    Daca le place aplicatia ta, ei iti vor impune apoi media la BAC.

    Nu am cum sa stiu dinainte ce medie iti vor pune, dar poti avea o sansa. Think well!🙂

  3. Buna, eu am aplicat la drept la Manchester, York, Reading, Warwick si Brunel fara ajutor, adica nu sunt sigura de cat de bun imi e personal statement-ul. Am 9,40 la bac (filologie). As vrea sa stiu in cat timp ti-au raspuns si care sunt sansele sa ma accepte Manchester, poate si restul daca ai prieteni acolo.

  4. Salut Roxana
    De regula in ianuarie se dau raspunsurile. Deci asteapta undeva la ianuarie-februarie. Cat despre sansele sa intri…judecand dupa media la BAC, nu ar trebui sa-ti faci griji. Dar conteaza si PS-ul. E destul de subiectiv. Enjoy the holidays! Va fi bine!

    ->rapuns trimis prin PlecLaStudii de Larisa Barbu

  5. Hei! Si eu imi doresc foarte mult sa ajung sa studiez la Universitatea din Manchester la International Management with American Business Studies, si sunt incantata sa gasesc un post in legatura cu asta, in speranta in care cineva ma va putea lamuri intr-o privinta: este necesara vreo nota la matematica? pentru ca eu studiez filologie, iar in cazul in care e nevoie de bac la matematica, instiintati-ma si pe mine ca sa scot optiunea aceasta de pe lista!😄

  6. Buna ziua, eu voi pleca in Manchester in Iulie, am fost acceptat la o universitate media dar am o mare problema cu cazarea. De trei saptamani stau si caut de nebun pe site-urile de specialitate (spareroom, flatemates, etc.) si nu am primit nici un raspuns de la persoanele care au anunturi.Can ya help me please? I’m in a tight spot. Multumesc anticipat!

  7. Sunt mama unui licean cls.10 de la colegiul national mihai viteazul București care dorește sa studieze informatica la Manchester university sau la altele din un.vrea sa stiu,:imprumutul pt studii de la statul englez acoperă toți anii?cat costa pe luna cheltuielile cu cazarea,masa etc?desi sunt medic,am salariul mic si îmi cresc singura băiatul.de aceea as dori detalii financiare.multumesc

  8. Buna, am aplicat pentru Manchester in iarna. Am dat interviu pe Skype si am fost acceptata insa condita pt ielts este de 6.5 eu avand doar 6. Am avut ca optiune Danemarca unde nu am fost acceptata. Asa ca am revenit la Anglia. Problema mea este ca acum nu prea mai stiu nimic despre Manchester, cazare si asa mai departe, eu interesandu-ma mai mult despre Danemarca. Intentionez sa dau dinnou IELTS-ul in august la inceput. Intrebarea mea este uramtaorea: daca imi caut acum cazare la privat ( am inteles ca este mai ieftin in felul asta) cam care sunt procedeele. In cazul in care nu ating nota de 6.5 la examen voi merge la Essex, deci va trebui sa renunt la cazare. De asemenea, mi-ar placea sa vorbesc cu cineva din Manchester de la Computer Science , acesta este profilul la care am aplicat si mi-ar placea sa aflu mai multe detalii despre program si modul de predare. Sper ca ma puteti ajuta . 😀

  9. Buna, as vrea sa studiez dreptul la Universitatea din Manchester, dar am luat media 8, 18 la BAC ; stiu ca nota minima in bac este 8,dar nu cunosc foarte bine actele de care as avea nevoie. Exista sanse sa fiu acceptata? Multumesc

Leave a Reply

