La studii in America (3) – Stanford University – Interviu cu Roxana Dantes

Astazi am discutat cu Roxana Dantes, mai jos aveti poate cel mai complex si captivant interviu pentru PlecLaStudii, ea este un model pentru noi toti, a luptat si a castigat, este la una dintre cele mai prestigioase universitati din lume si va indeamna si pe voi sa luptati pentru visul vostru, asa cum va indemnam noi de aproape 1 an si jumatate de cand am infiintat aceasta miscare pentru schimbare:).

 

De ce ai ales  Stanford University?

De mica am tot fost atrasa de strainatate si am fost la tot felul de cursuri in afara tarii, ba pentru a invata o limba straina, ba pentru o scoala de vara si mi-a placut mult sistemul lor de invatamant. Aveau materiale noi, invatam despre lucruri care se intamplau chiar atunci, aveau o varietate de materii din care sa aleg si asa mai departe. Insa, ce m-a facut sa aleg America si nu Europa a fost modelul lor de lucru. Din experienta scolilor la care eu am fost, am perceput invatamantul european mai teoretic iar cel american, dar ca sa nu generalizez, cel al Universitatii Stanford, foarte aplicat. Toata lumea vorbeste despre socul de a pleca din scoala si a incepe viata “reala” si cat de diferit este. Ei bine, cred ca universitatile care se concentreaza pe o metoda cat mai aplicata reusesc sa faca o tranzitie mai usoara intre scoala si aventura profesionala.

 

Mai mult decat atat, eu am ales un drum antreprenorial, incepand cu Business Club din cadrul Organizatie Voluntari pentru Idei si Proiecte, in care am fost implicata in timpul studentiei la ASE. Universitatea Stanford se afla fix in inima Silicon Valley, centrul de antreprenoriat, technologie si inovatie din Statele Unite. Are o varietate de programe care leaga ingineria sau partea de matematica aplicata cu business-ul. Cultura, valorile si misiunea universitatii se aliniaza foarte bine cu ce ma defineste pe mine si in acelasi timp am gasit un program care mi se potriveste ca o manusa. Am avut privilegiul ca munca mea sa fie apreciata.

photo 1

 

Ce program de master ai ales sa studiezi?

Programul meu se numeste “Management Science and Engineering”, din cadrul departamentului de Inginerie din Stanford. Avantajul acestei facultati este ca ofera, in cadrul fiecarui program, un numar foarte mare de materii din care tu poti sa iti alegi ce vrei. Nu exista program standard, iti poti alege ce te intereseaza sau ce iti starneste curiozitatea. Un alt lucru extraordinar este ca tot sistemul de cursuri este deschis, poti sa vezi ce cursuri sunt predate in cadrul celorlalte departamente si poti chiar sa urmezi cursurile acelea. Clasele sunt foarte variate, in acelasi grup gasesti studenti in primii ani de universitate, studenti de la master sau chiar si de la doctorat. Intr-unul dintre cursurile mele am avut chiar 2 studente de la medicina care erau interesate de subiect si studiau cot la cot cu studenti din programe mai specifice.

 

Lucrezi actualmente?

Da. Eu ca student international la Stanford nu am voie sa fiu angajata full time in timp ce sunt studenta full time, pe parcursul anului academic, decat daca lucrez in cadrul universitatii. Eu lucrez in campus si sunt asistent de professor la unul dintre cursurile departamentului meu.

Pozitia de asistent de professor m-a pus in legatura cu multi oameni, asa am ajuns sa o cunosc si pe co-fondatoarea start-up-ului meu. Lucrez in paralel la start-up si planuim sa lansam la sfarsitul lunii mai. Pumnii stransi!

 

Ce este diferit la Stanford University?

De unde sa incep :)? Mediul, oamenii, totul… chiar si vremea…

Este locul perfect pentru un student, poti sa studiezi materii de care nici macar nu stiai ca exista, ai toate laboratoarele posibile (chiar si de robotica), studiezi alaturi de academicieni care scriu noile trenduri, care au inventat cele mai mari industrii sau stiinte. Profesorii sunt academicieni sau oameni cu vasta experienta in industrii. Sunt deschisi sa te ajute si discuti cu ei la pertú. Trebuie doar sa le dai un mail sa le spui ca vrei sa vorbesti cu ei si asta a fost. Da, profesorii sunt o resursa pentru tine, dar tu ca student esti o resursa si mai mare pentru ei. Colaborarea aici este un factor de success, toti lucreaza in echipa, invatam unii de la altii si ne ajutam intre noi, indiferent de unde esti sau ce pozitie ai.

Pe langa asta, in fiecare zi sunt evenimente, unele tinute de companii noi, unele tinute de giganti din industrii care tin studii de caz, paneluri de antreprenori, investitori sau profesori, ajungi sa fii fata in fata cu Zuckerberg sau cu Oprah care vin sa vorbeasca despre ce vor sa faca sau despre ce au invatat pe parcurs, mai complicat e sa tii evidenta tuturor evenimentelor.

Oamenii sunt foarte relaxati, imi e dor cateodata de agitatia de la noi.  Isi respecta munca si mai ales timpul. Nu se uita la exterior, conteaza enorm ce ai in cap si ce stii sa zici. Peste tot conteaza pe cine stii, dar aici este mult mai multa meritocratie si conteaza ce faci tu ca sa ajungi unde vrei. Mai problematic e cu vizele de lucru care ne mai pun bete in roata.

 

Cum este viata acolo?

Nu e simplu, e o schimbare enorma, cateodata iti fuge pamantul de sub picioare, cateodata iti da aripi. Depinde ce vrei, trebuie sa fii sigur ca asta este drumul tau pentru ca va trebui sa faci compromisuri. Esti singur, ti-e dor de familie, de prieteni, nu poti sa iti faci relatii de substanta repede sau cu oricine. Eu a trebuit sa pun familia si prietenii pe planul 2 si sa ma concentrez pe a imi construi acest drum, a invata cat mai mult si a face ceva. Dorul de familie si de prieteni nu te lasa sa te desprinzi si cu jumatate de gura plangi si cu cealalta razi. Incerci sa faci ceva acum ca mai incolo sa ajungi sa ai flexibilitatea si resursele sa fii mai aproape de cei importanti tie. Prietenii mei sunt pe Skype sau Google Hangout cu mine, ai mei au invatat sa foloseasca toate technologiile pe toate device-urile posibile si cam asta e. Din pacate atunci cand incepi sa fii foarte ocupat nu mai apuci sa dai telefon acasa, nu mai ai cand sa vorbesti cu prietenii si asta ma roade destul de tare. Nu e simplu..

Nu mai spun si acomodarea la noua cultura, mediul de aici este foarte international, la noile reguli ale jocului si asa mai departe.

Pe de alta parte, atunci cand pun capul pe perna sunt fericita pentru ca aici pot sa am un impact, pentru ca sunt atatia oameni pe care nici n-am visat sa ii cunosc, pentru ca lucrez la ceva tangibil cu oameni foarte destepti si pot sa creez valoare la nivel global prin ceea ce fac. Iar tot ceea ce fac, fac pentru mine si familia mea marita, ai mei, prietenele mele din liceu, prietenii din tara si cei din Londra. Asta ma motiveaza.

 photo 2

Care a fost procesul de admitere, ai fost ajutat de Fulbright sau te-ai descurcat de una singura?

Nu am lucrat cu nicio organizatie, am urmat instructiunile de pe website-ul facultatii si am trimis dosarul de admitere. Dosarul consta in documentele de la facultate, un examen de limba, examenul de GRE/GMAT (optiunile difera in functie de program si de facultate), 3 scrisori de recomandare si o scrisoare de motivatie personala. A durat cam 4-5 luni sa pun tot dosarul cap la cap.

 

Stiu ce inseamna admiterea la o facultate asa prestigioasa ca Stanford, in 2012 rata de acceptare este de 6,6%, care este reteta succesului tau, prin ce te-ai diferentiat de ceilalti?

6,6% pare chiar mult, in anul meu a fost 3-4% acum este 2-3%. Mi-am dat seama mai tarziu cu ce m-am diferentiat, la inceput chiar nu intelegeam, toti aveau note mari, toti luasera examenul de limba si cel de GRE in top 5%, toti fusesera angajati la firme care mai de care. Pentru mine diferentiatorul a fost activitatea extracuriculara. Am fost implicata ca membru in organizatia nonguvernamentala Voluntari pentru Idei si Proiecte iar in 2009-2010 am fost Vicepresedinte al clubului de antreprenoriat Business Club, din cadrul acesteia. O mare parte din scrisoarea personala am dedicat-o organizatiei. Am invatat enorm, cum sa lucrez cu oamenii, cum sa vorbesc cu ei, de unde vine motivatia, cat de repede se intampla o schimbare, cum sa scot ce e mai bun din oameni, ce e mai bun din mine, iar VIP-ul si Business Club-ul fac asta excelent. Am invatat in BC si VIP ce nu am invatat in facultate. Cand ma uit inapoi, imi dau seama ca noi vedeam VIP-ul ca o punte de plecare, si aveam mare dreptate. Asta m-a diferentiat, povestea mea din cadrul organizatiei, toate lucrurile pe care le-am invatat si modul in care mi-a schimbat perspectivele.

 

Cum ti se pare procesul de admitere pentru asa o facultate?

Sunt foarte subiectiva acum. Inainte de a-l trimite mi se parea foarte complicat. Acum, dupa ce am trecut prin asta, mi se pare simplu… Cred ca a fost asa de complicat pentru ca e o intrega nebunie cu documentele de la scoala, depinde si de program dar unele documente trebuie traduse din romana in engleza, altele care mi-au fost date in engleza a trebuit sa le traduc in romana ca apoi sa le traduc in engleza (din nou) pentru ca altfel nu se puteau legaliza. Examenele pun o adevarata presiune pe tine, totul este contra timp, multe materiale, modelul de probleme foarte diferit de stilul cu care noi suntem obisnuiti, niciodata nu e suficient timp sau nu esti suficient de pregatit. Pe langa asta, profesorii nostri nu sunt atat de obisnuiti cu scrisorile de recomandare, scrisori care pot sa te ajute sa intrii sau sa pici de pe lista, fara sa se uite la celelalte informatii din dosar. Trebuie sa gasesti profesori care chiar sa te cunoasca si sa isi bata capul sa faca un material pe masura celor pe care le primeste universitatea din intreaga lume.

Ultimul element este scrisoare personala unde trebuie sa iti pui tu sufletul pe tava si sa arati de ce acea facultate este potrivita pentru tine in traiectoria ta si de ce esti tu potrivit pentru ea.

Dupa toate astea astepti si astepti si tot astepti… si culmea, partea asta e cea mai complicate.

 

Ai trimis aplicatia early sau normal?

La Stanford nu exista aplicatie de tip early sau normal. Este un singur deadline, variabil in functie de program. Daca nu depui pana atunci mai ai de asteptat inca un an.

 photo 3

Ce le recomanzi celor care vor sa isi incerce sansa la o facultate asa prestigioasa?

In primul rand sa aiba curaj, sa isi aleaga bine programul, sa poata sa spuna clar si obiectiv de ce aplica ei la facultatea asta si ce o sa faca ei pentru facultate. Sa se duca intr-o organizatie studenteasca, sa invete cat mai practic si sa experimenteze cat mai mult. Doar asa iti poti da seama ce iti place, care este pasiunea ta si la ce esti bun. Experimenteaza!!! Nu conteaza cand sau cum, trebuie sa incercam. Nu pierdem absolut nimic. Ne este atat de frica sa nu ne judece oamenii sau ce facem daca nu reusim, ei bine, asta este un alt motiv pentru care imi place aici. Esecul e vazut alt fel. Ai esuat? Bravo, inseamna ca ai invatat ceva, tot inainte. De asta se intampla atatea lucruri aici pentru ca oamenilor nu le e frica sa experimenteze, de la cele mai simple lucruri la cele mai complexe, incearca de sute de ori ca o iesi una… Alta atitudine care se pare ca da roade.

 

Cat ai platit taxa pentru Stanford University? Ai avut financial aid/bursa ?

Taxa este variabila in functie de program, de numarul de cursuri si asa mai departe. Informatiile pot fi gasite pe website-ul facultatii.  La inceput am fost sustinuta de familie iar apoi, lucrand la facultate, universitatea imi plateste scoala.

 

Cat estimezi ca ar trebui un roman sa aiba lunar pentru costurile vietii?

Aici e mai complicat. California este un stat scump. Stilul de viata e mai bun dar si platesti pentru el. Daca stai in campus cazarea variaza intre $700 si $1,500. Daca nu stai in campus ajungi sa dai o gramada de bani, exista varianta sa inchiriezi o casa si o imparti cu alti colegi si costurile mai scad dar tot ajungi sa platesti 1,500-3,500 si chiar mai sus. Depinde de oras, de cat de in siguranta este zona, daca ai vreun campus de la Google sau alta firma de technologie pe langa, etc. Apoi mai vrei sa mai si mananci, sa zicem $1,000 asa rotunjit.

 

Care sunt perspectivele dupa terminarea facultatii? Momentan esti angajata?

Eu termin master-ul in iunie si termin si job-ul de asistent de professor. La sfarsitul lunii mai lansez start-up-ul meu si ma voi concentra pe acesta in continuare. Construiesc un program de afaceri pentru femeile antreprenoare din technologie prin care redefinim experienta de accelerare a unui business. Alaturi de cofondatoarea mea, vom lansa primul program in iulie anul acesta.

 

Cum evaluezi Stanford University (viata de student, taxele, calitatea educatiei, value for money)?

Merita tot efortul. Pentru toti oamenii cu care intrii in contact, pentru calitatea profesorilor si a cursurilor, pentru toate oportunitatile din campus care ajung sa iti deschida usi in afara campusului. Sunt scoli mult mai scumpe si gasesti in campus atatea oportunitati de cercetare sau pozitii de asistent de professor care te ajuta sa iti platesti scoala sau iti platesc cu totul scoala ca este pacat sa nu aplici la o facultate din motive financiare. Eu am avut problema asta. Am zis macar sa intru si vad eu de unde fac rost de bani. Iti ia ceva timp sa vezi cum merge sistemul dar solutii exista si asta este foarte important.

 photo 4

Ce parere ai despre initiativa noastra, blogul PlecLaStudii?

Cred ca este o initiative extraordinara. Studiile in strainatate te ajuta sa experimentezi viata, cultura, fara foarte mult risc. Daca ar fi sa pleci prima oara ca sa te angajezi fara sa fi plecat din tara inainte, ar fi mult mai complicat. O astfel de experienta iti deschide perspectivele, te invata enorm si te ajuta pe drumul tau. E foarte important sa fie cineva care sa iti raspunda la intrebari, poate sa iti faca legatura cu vreun roman de la vreo facultate din afara, sa te incurajeze si sa te sprijine si cred ca voi faceti asta foarte bine.

 

Un cuvant de final, in caz ca am uitat ceva esential in interviul nostru?

Cu tot ce invatam si construim in afara, fie ca ramanem acolo sau ca ne intoarcem, cred ca putem sa facem mult bine tarii, celor din jurul nostru, familiei. Multumesc frumos!

 

Leave a Reply

