How to make it in UK & mituri, avantaje si dezavantaje! by Diandra Pavel

bg-logo

La insistentele lui Dragos, care stie sa-ti intre sub piele cu usurinta (sa nu mai zic de suflet), am izbutit sa scriu un articol in care sa povestesc cate ceva din experienta mea de student in strainatate si sa adaug cateva informatii pe care imi doresc sa le fi stiut la momentul aplicarii. Pare mainstream, stiu, si sunt atatea site-uri care vorbesc despre asta, incat textul va parea putin inutil. Oricum, traind pe pielea mea tot procesul, emotiile, mi-am mai schimbat putin viziunea. Nu e asa cum iti imaginezi in clipa in care iti incepi aplicatia, trebuie sa pasesti atent pe drumul catre success, mai ales daca iti doresti sa studiezi afara.
In primul rand, e important sa fii sigur ca ai studiat toate ofertele posibile de universitati, si in functie de standarde (http://www.theguardian.com/education/ng-interactive/2014/jun/02/university-league-tables-2015-the-complete-list–un site folositor), ai ales ceea ce e mai bun pentru tine! Personal, am incercat sa ma incadrez in institutiile aflate in top 10, dar ca back-up, am avut si cateva mai slabute in ranking (dar care au compensat prin oportunitatile de angajare). De ce e important pasul asta? Pentru ca nu vrei sa te trezesti intr-o tara in care oricum un vei cunoaste pe nimeni, studiind intr-o scoala in care nu te simti in largul tau, si mai ales fara prieteni… (Banuiesc ca de putere psihica nici nu e cazul sa mentionez. Daca nu iti doresti cu adevarat asta, in nici un caz sa nu te aventurezi in neant, vei citi mai jos de ce. )
In al doilea rand, e esential sa-ti faci un plan ‘financiar’, sa calculezi si sa pui la punct toate costurile: bilete de avión, cazarea (care se plateste saptamanal!), mancare, banii de buzunar, bilete de autobuz, si inca o data biletele de avión, in functie de cat de des vrei sa te intorci acasa.

Pentru mine, Lancaster University (Anglia), s-a dovedit a fi locul cel mai potrivit. Chiar simt ca aici mi-a fost destinat sa ajung, sunt mai mult decat incantata de campus, universitate, anturaj, oras! Desi credeam ca nu ma voi adapta deloc mediului britanic (cu toate cliseele lui), octombrie mi-a dovedit contrariul!
Cu toate astea, in 2 luni si jumatate am avut ocazia sa simt pe pielea mea avantajele, dezvantajele, miturile!

Asadar, voi incepe cu avantajele.

Studiez Stiinte Politice.
Nu stiam ce ma asteapta, si aveam mereu teama ca voi regreta subiectul ales… Daca nu fac fata asteptarilor? Daca profesorii sunt exigenti? Vor fi cunostintele mele in política satisfacatoare cerintelor? Pana sa avem “Major Talk”, care a fost mai mult decat lamuritor, si imi lasase un sentiment de incantare referitor la ce avea sa urmeze.
Nu stiu daca toate universitatile procedeaza la fel, dar aici, pe langa subiectul principal de studiu, am avut de ales si doua materii “optionale”(“minors”) dar care la finalul anului vor conta pentru media finala. Aici ai sansa sa alegi doua subiecte din orice domeniu vrei tu, iar la final ai sansa sa iti schimbi major-ul cu unul dintre minor-uri,

Profesorii sunt extraordinari! Pe unii ii vei aplauda la final, pentru carisma si glumele inteligente inserate de-a lungul cursului. Nu sunt rigizi, incearca sa-ti devina mai intai o figura in prezenta careia sa te simti confortabil, si prin asta isi castiga respectul studentilor.
Vei avea mereu la indemana un “tutor” care te va sprijini pe parcursul anului, indiferent de problema ta. Sa nu mai mentionez serviciile universitare menite special pentru studentii care se afla in impas.
Administratia se va preocupa constant cu nemultumirile tinerilor, organizand forumuri speciale, pe baza carora vor indrepta malfunctionarile.
De la portar pana la decan, tot personalul universitatii este la dispozitia ta, pentru orice ai nevoie.
Toate departamentele au periodic stiri (despre) si parteneriate cu mari companii care vin si ofera pe tava studentilor stagii, interviuri de joburi, sau work-shopuri relevante.
Exista o varietate de societati in care poti lua parte ca sa-ti sprijini CV-ul in viitor, si sansa sa faci parte din exec.

Dezavantaje ?
As introduce in aceasta categorie preturile exegerate din UK.
• Cazarea se plateste saptamanal, si nu prea gasesti ceva sub 70 de lire, care sa fie si decent. In campus, preturile sunt putin mai mari, de la 85+.
Cu toate ca pare pointless sa locuiesti in campus in primul an, mie mi s-a parut mai ‘safe’ si convenabil-sunt aproape de facultate, si in afara de asta aici se intampla totul, de la petreceri la conferinte.
• In acelasi timp, daca stai in campus si trebuie sa te misti in oras, biletele de autobuz ajung cam la 1.65-(2.45 un bilet cu retur, iar un abonament ajunge la aproape 200+ de lire).
• Mancarea e nesatisfacatoare, nu am intalnit pana acum nici un roman caruia sa ii placa. Nu pot spune ca britanicii stau minunat la acest capitol… Cum nu prea cresc nimic, legumele sunt scumpe in magazine, iar raportul dintre pret, produs si cantitatea lui mi se pare destul de slab. Nu e ca la noi, unde poti sa-ti umpli traista cu cate kilograme de cartofi vrei tu. Daca stii sa-ti gatesti totusi, felicitari! Poti supravietui in U.K. Carnatii, carnea in general ni se recomanda sa o cumparam de la magazinele poloneze.
• In cazul in care parintii tai NU detin vreo companie, iar banii SUNT o problema, atunci probabil ai luat in considerare posibilitatea unui job part-time. Am auzit pe la prieteni sau colegi de anul II de pe acolo, ca e destul de greu sa gasesti un serviciu, ei aplicand acum un an pentru jobul pe care l-au obtinut Acum.
Eu pot sa spun ca am avut bafta, una din studentele din Romania deja lucra la un restaurant, si intamplator, m-a intrebat daca am nevoie de un job, pentru ca mai aveau nevoie de personal. Am acceptat fara sa ezit, dar pot sa spun ca e destul de obositor, mai ales daca faci multa munca fizica si mai ai si seminarii a doua zi. Daca nu ai nevoie neaparat de bani, eu cred ca nu prea are rost sa te angajezi din primul an. Trebuie sa reusesti sa te concentrezi pe amandoua, sa creezi un echilibru intre studiu si serviciu.
• Vorbeam mai sus de putere morala, tarie psihica. Esti singur, iesit din zona de confort, fara vechii prieteni ori familie. Practic, ti-ai luat viata in fraie. O prietena de-a mea imi povestea cum una din fostele ei colege, care studia la randul ei ceva legat de teatru, tot in UK, a renuntat luna trecuta, fiindca nu se simtea in largul ei la universitate. Nu reusise, dupa o luna si putin, sa-si faca un singur prieten in campus, desi la scoala se descurca (anterior, se pregatise intens si avea un portofoliu impresionant cu performante teatrale) asa ca s-a hotarat sa renunte. Parintii ei i-au sprijinit decizia, dar au platit o suma destul de mare (cred ca era vorba de contractul pe cazare + alte cheltuieli deja facute), dar macar fata lor avea sa se intoarca inapoi in Bulgaria. Nu mi s-a parut in regula, mai ales ca vazusem si eu cat de buna era tipa la ceea ce facea. Era originala, interpreta píesele uimitor. Nu cred ca a procedat corect in fata unui esec. Ai intrat in joc, joci pana la capat! Asa cresti tu ca om, te maturizezi tinand piept provocarilor. Sunt sigura ca acela ar fi fost doar un moment, care pana la urma, i s-ar fi putut intampla si daca era studenta la o facultate in tara. De aceea, ganditi-va la toate aspectele inainte sa faceti pasul asta!
Trecand mai departe la mituri…Am auzit cu totii despre libertatea cu care fetele se desfasoara acolo, sau cum ca pe ei, ca natie, ii reprezinta bautul in exces.
Cred ca depinde si in ce cercuri te invarti. Dar mie mi s-a intamplat sa vad si internationali care se arunca in obiceiul asta.Totodata, se spune ca romanii se evita unii pe altii odata ajunsi in strainatate. Asta e cu doua parti. Eu am dat si peste romani care sunt super de gasca, si de romani care nu te saluta, desi ati iesit la cafea.
Se mai spune ca cei din Occident nu te lasa (sa bei sau) sa intri in vreun club daca nu ai actul de identitate cu tine sa confirmi varsta. Pana acum, nu am avut parte de contrariul, asa ca inca se intampla in UK!
Ce mi s-a parut iesit din común? Tot cluburile au tonomate cu … masuri de protectie pentru relatiile intime ad hoc. 
Nu ma intind prea mult pe subiectul asta, important e sa reusesti sa te adaptezi si sa accepti ce se intampla in jurul tau, pastrand puterea de a selecta ce e bun si ce e daunator.

Asadar, dupa parerea mea, studiul in alta tara e o oportunitate de care ar trebui sa profite oricine! De ce Regatul Unit ? Probabil cel mai puternic argument ar fi chiar reputatia pe plan global a institutiilor de invatamant britanice, o dovada a calitatii fiind subliniata de istoria acestor universitati. Si da, o sa auziti persoane care o sa va spuna ca “nu se merita”, sau ca “aceeasi scoala e si la noi”. Dar ganditi-va: pe cand ei infiintau prima universitate, noi inca eram la dezvoltarea formelor de organizare teritoriala medievala.

It’s your future, You decide!

Link-uri utile:

Cazare:
http://www.gumtree.com
http://www.thestudentroom.co.uk/

Mancare:
http://www.asda.com/
http://www.sainsburys.co.uk/

Magazine ieftine:
PoundLand
Asda
Spar
Tesco

5 Comments

  1. Buna Diandra,
    iti multumesc pentru articol, mi-a placut cum ai prezentat cateva avantaje si dezavantaje intalnite de aproape orice student strain in marea britanie si iti urez mult noroc in acest an universitar!
    Iar pentru oricine doreste sa vina sa studieze in Marea Britanie le urez succes, sa se gandeasca foarte bine la ce facultate doresc sa se inscrie si sa nu renunte oricat de greu ar fi o data ce ajung aici!

  2. Bună! Nu e chiar așa de pointless articolul tău întrucât e chiar ceva super folositor și caut de ceva vreme păreri chiar din “miezul pâinii” să zic așa. Mi-aș dori totuși să te contactez și să îmi dai mai multe detalii, despre cum ai aplicat, cum sunt oamenii pe acolo și altele😀 merci frumos, încă o dată foarte bun articolul!

  3. Buna! Articolul tau este foarte bun. Mi-a placut faptul ca ai prezentat atat avantajele cat si dezavantajele vietii de student din UK. M-am hotarat sa aplic si eu anul acesta la cateva facultati,insa as putea spune ca imi este putin teama. Oricum ar fi, sunt 100% sigura ca vreau sa ajung acolo.
    Daca nu te deranjez, as putea sa mai vorbesc cu tine pe mail? Chiar as dori sa aflu mai multe informatii si totodata, cheia reusitei tale.
    Multumesc !

Leave a Reply

